Livingstone gallery

Sebastian Brandl, Cologne presents @ Livingstone gallery, The Hague | At home at collector G.


Sebastian Brandl / anderswo
presents

At Home with Collector G.

Opening Sunday 11 January 2015 @ 16:00 h

Sebastian Brandl Birgit Verwer 2015



KunstRAI | Amsterdam

KunstRAI Amsterdam 4 June - 9 June 2014
Livingstone gallery
Booth 48

KunstRAI_2014

Trendbeheer | Kees Koomen | EYEspired on RAW Art Fair & We like Art @ Art Rotterdam


Reviews / photo’s of my work @ RAW Art Fair 2014 & We Like Art @ Art Rotterdam 2014:

Trendbeheer | RAW Art Fair 2014
http://trendbeheer.com/2014/02/07/raw-art-fair-2014/

Kees Koomen | RAW Art Fair 2014
https://chmkoome.wordpress.com/2014/02/07/raw-artfair-2014/

Trendbeheer | We Like Art @ Art Rotterdam 2014
http://trendbeheer.com/2014/02/06/we-like-art-art-rotterdam-2014/

EYEspired | RAW Art Fair 2014
http://eyespired.nl/raw-art-fair-2014

Trendbeheer 2

Birgit Verwer EYEspiredBirgit Verwer EYESPIRED 2014

RAW Art Fair | Livingstone gallery | Rotterdam

RAW ART FAIR 5 - 9 February
Cruise Terminal Rotterdam
Livingstone gallery @ RAW ART FAIR

Birgit Verwer RAW Art Fair 2014

RAW Art Fair Birgit Verwer


Blikvangen | Blessed beyond measure

Birgit Verwer Blikvangen

Villa La Repubblica | Over de waarheid. Birgit Verwer: Blessed beyond measure


Over de waarheid.
Birgit Verwer: Blessed beyond measure bij Livingstone Gallery, Den Haag


Birgit VERWER Bertus Pieters

“Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen, opdat Ik der waarheid getuigenis geven zou. Een iegelijk, die uit de waarheid is, hoort Mijn stem.” Pilatus zeide tot Hem: “Wat is waarheid?
Johannes 18:37-38

In de huidige tentoonstelling ’Blessed beyond measure’ bij Livingstone gallery in Den Haag toont Birgit Verwer zowel een bouwwerk als meerdere objecten die met hoop, aspiraties en angsten te maken hebben. Meest prominent aanwezig en pièce de résistance is een privékapel. Die kapel is wat minder zwaar dan de gebruikelijke, er zijn namelijk geen bouwstenen maar herenonderbroeken voor de muurvlakken gebruikt. Binnen kom je geen Christus aan het kruis of moeder Maria met kind tegen, maar een bidstoel en een spiegel. De bezoeker kan dus niet bidden tot enige geïnstitutionaliseerde heiligheid, maar alleen tot het eigen evenbeeld. God schiep volgens de overlevering de mens naar zijn evenbeeld, dus, soit, daar moet iets voor te zeggen zijn. Niettemin is het kijken in een spiegel op een plek die gereserveerd lijkt voor iets heiligs, een confronterende aangelegenheid. Ëén troost is er: wat je ziet, is een spiegelbeeld van jezelf; je kunt het zien als de waarheid, maar het is dus minstens de gespiegelde waarheid.

Daar kun je je des te meer bewust van raken wanneer je in de spiegel op de rugleuning van de bidstoel leest: BLESSED BEYOND MEASURE. Kijk je onder je op de rugleuning van de echte stoel dan zie je dezelfde spreuk in spiegelbeeld staan. Op die manier wordt het spiegelbeeld dan wellicht toch meer waarheid dan de realiteit vlak onder je neus. Aan weerszijden van de spiegel schijnt elektrisch licht, om de heiligheid van het aangezicht te benadrukken of om het eigen spiegelbeeld als koopwaar aan te prijzen.

Verder is de hele kapel, zoals gezegd, omhangen met herenonderbroeken en dat maakt het geheel nog ongemakkelijker, immers, welke bescherming biedt de herenonderbroek? En wat moet je met al die gulpen om je heen? Na de mens geschapen te hebben naar zijn eigen gelijkenis, zou God, volgens de eerder genoemde overlevering, de vrouw uit een rib van de man geschapen hebben. Dat lijkt een gelegenheidspassage, want er zijn ook andere overleveringen. In ieder geval is het een waarheid die de westerse mens na vele eeuwen tot op de dag van vandaag achtervolgt. Het kan dus uitmaken of je als man of als vrouw de kapel binnentreedt. Maar in beide gevallen is één ding duidelijk: de bescherming die de onderbroeken bieden is dubieus, ze zijn in alle opzichten slap en leeg. Hun uitgezakte mannelijkheid is bovendien nogal navrant. Je bent er door omgeven wanneer je om je heen kijkt en ook wanneer je in de spiegel kijkt en een omgeving van zoveel uitgezakte mannelijkheid maakt het eigen beeld in de spiegel, omgeven door de adverterende verlichting, tot een onzeker avontuur. Van het drietal hoop, aspiratie en angst blijft misschien toch vooral de laatste over, zij het met humor gebracht.
Blessed beyond measure, je moet het maar geloven.

Geloven en waarheid in combinatie met hoop, aspiratie en angst, dat zijn rode draden in het werk van Verwer. Om die aspecten beeldend te maken, gebruikt ze de katholieke kerk, het eeuwenoude machtsinstituut en de beloftes van de markt. Waarheid is door de kerk als realiteit gepresenteerd. Waarheid is er, om in geloofd te worden, want waarheid wordt door mensen gemaakt. Waarheid is er om de realiteit naar onze ambities te manipuleren. Waarheid is er om de realiteit te vervangen. De beeldende kunst is natuurlijk ook juist de kunstvorm om de realiteit met waarheid te manipuleren. Menig kunstenaar houdt zich ermee bezig en Verwer doet dat hier in het bijzonder. Ze doet dat in principe recht in het gezicht. Haar assemblages hebben een humoristische uitstraling die direct uitnodigt en je de indruk geven zich meteen in hun betekenis aan je te openbaren.

Zo pakt ze in deze tentoonstelling flink uit met spiegels. Naast de spiegel in de kapel zijn dat vooral spiegels in openstaande koffers, kistjes en kastjes. Ze bevatten bovendien allemaal een spreuk die alleen goed te lezen is in de spiegels, als in
Blessed beyond measure.

Ze hebben het karakter van reisaltaren, draagbare altaren die derhalve op reis meegenomen kunnen worden, zodat momenten van geloof, waarheid, hoop, aspiratie en angst ver van huis maar toch vertrouwd beleefd en beleden kunnen worden. Reisaltaren kunnen alle mogelijke vormen en maten hebben. De chicste exemplaren werden gemaakt met hout- of ivoorsnijwerk of belegd met bladgoud en je kunt je afvragen of die nu echt mee op reis werden genomen.

Maar bij Verwer hoeft er geen goud of ivoor meer aan te pas te komen. We leven in tijden van recycling, zaken hebben al een betekenis bij gebruik. Koffers, kisten en kasten zijn er om opengemaakt te worden en wie weet, kom je er een geheim tegen dat het waard is te weten. Je kunt het deksel natuurlijk openen en alleen in de spiegel kijken om te zien welke tekst er te lezen is, maar kijk je verder dan word je wederom met jezelf geconfronteerd in spiegelbeeld. Op die manier worden de teksten met hun verschillende entourages persoonlijk tot je gericht.

Het idee is uiterst eenvoudig dus er zijn veel variaties mogelijk. Dat maakt dat je als kunstenaar kritisch moet zijn in welke combinaties je maakt om jezelf en je kijkers niet te overvoeren. Er moet een balans zijn tussen tekst, letters en object. Met een simpele grap kom je als kunstenaar niet weg. Daarnaast maken de teksten de werken erg talig.

Wat dat betreft is
This is only an impression of a misleading reality een sleutelwerk. In een dergelijke tekst komen waarheid en realiteit bij elkaar en worden door elkaar gehaald. En zulks in een formeel lettertype in een kleine reiskoffer.

In andere werken in de serie vallen de zaken gevoelsmatig, qua tekst, kleur en lettertype prachtig op hun plaats en geven samen een nieuw karakter aan het object, zoals in
Today is your lucky day. In feite kan een dergelijk immer jeugdig, rood reiskoffertje met decente ruitjesbekleding niets anders bevatten dan een dergelijke vrolijke maar vergankelijke uitspraak.

En een eerstehulpkistje dat zijn inhoud prijsgeeft, pront op een statig sierlijke, houten console kan niets anders bieden dan
It’s all in your head. Verwer toont zich in deze betrekkelijk eenvoudige werken op haar best.

Naast deze spiegelzaken laat zij nog een klein aantal andere werken zien die de thematiek completeren. Zaken die stuk voor stuk met de waarheid van doen hebben. Maar, wat is waarheid?

Bertus Pieters


BLESSED BEYOND MEASURE | Livingstone gallery | The Hague

Solo exhibition BLESSED BEYOND MEASURE from 3 November until 21 December 2013 @Livingstone gallery, The Hague
Opening Sunday 3 November 2013 at 16:00 h


Birgit Verwer BLESSED BEYOND MEASURE




Art The Hague | Livingstone gallery | The Hague

news_logo_art_the_hague_web


Wednesday 2 October - Sunday 6 October 2013
Art The Hague

Livingstone gallery will present works by Birgit Verwer, Hugo Tieleman, Simon Schrikker, Jan Wattjes, Kevin Berlin and Jan Dibbets

Opening Hours:
Wednesday 2 October 17.00 - 22.00 (Opening)
Thursday 3 October 15.00 - 22.00
Friday 4 October 15.00 - 22.00
Saturday 5 October 11.00 - 20.00
Sunday 6 October 11.00 - 18.00
www.artthehague.nl

Art The Hague
Fokker Terminal
Binckhorstlaan 249
2516 BB The Hague

Villa d'Arte magazine

Villa d’ Arte magazine September 2013

villa d'arte Birgit Verwer_2013

villa d'arte Verwer 2013

KunstRAI | Amsterdam

KunstRAI Amsterdam
Livingstone gallery (booth 33) | group show
Bob Smit gallery (booth 2) | group show

KunstRAI Birgit Verwer

FACE THE FACE | Livingstone gallery | The Hague

FACE THE FACE
Group exhibition Livingstone gallery, The Hague

Opening Sunday 3 March 2013 @ 16:00 h

Birgit Verwer Face

RAW Art Fair | Livingstone gallery | Bob Smit gallery | Rotterdam

RAW Art Fair | Rotterdam | 6 - 10 February 2013
SANTOS warehouse | Brede Hilledijk 95 | | 3072 KD | Rotterdam
Booth 56 | Bob Smit gallery | group show
Booth 28 | Livingstone gallery | group show
RAW 2013

Maulwurf & Verwer @ Spaarne 14

Maulwurf & Verwer @ Spaarne 14
Special presentation by Pieter and Marieke Sanders & Livingstone gallery:
Raquel Maulwurf (drawings) and Birgit Verwer (installations)
Pop-up gallery next to the Teylers Museum in Haarlem
20 - 29 January 2012


Raquel Maulwurf
Raquel Maulwurf, U Boot II, 2009
152 x 217 cm

Birgit Verwer 2012
The lovers are all asleep, 2012
282 x 60 x 170 cm


Maulwurf & Verwer @ Spaarne 14
Special presentation by Pieter and Marieke Sanders & Livingstone gallery:
Raquel Maulwurf (drawings) and Birgit Verwer (installations)
Pop-up gallery next to the Teylers Museum in Haarlem
20 - 29 January 2012

Open from 13.00 - 17.00 hours:
Friday 20 January
Saturday 21 January
Sunday 22 January
Thursday 26 January
Friday 27 January
Saturday 28 January
Sunday 29 January
and by appointment: Livingstone gallery 070- 3609428
Spaarne 14
2011 CH Haarlem

On the occasion of the exhibition ’Met andere ogen’ from 20 January until 20 May 2012 at the Teylers Museum in Haarlem
Collection of drawings | Collection Pieter and Marieke Sanders
Contains works of artists such as Marcel van Eeden, Raquel Maulwurf, Marc Mulders a.o.
Teylers Museum
Spaarne 16
2011 CH Haarlem












EURART Project

Birgit Verwer Eurart

Villa La Repubblica

Birgit Verwer VillaLaRepubblica

Birgit Verwer in Livingstone Gallery, Den Haag
door Villa La Repubblica op 6 oktober 2011

Bij iedere manier van leven hoort een moraliteit en bij iedere moraliteit hoort een commentaar. In de literatuur werden die commentaren van oudsher satires, fabels etc. En ook in de beeldende kunst is er door de eeuwen heen met een rijkdom van beelden en vormen commentaar geleverd op religie en moraliteit. Allegorieën en personificaties zijn daarbij altijd graag gebruikt. Zij kunnen alleen slagen wanneer het publiek die allegorieën en personificaties kan herkennen.
Herkennen is altijd al een spel geweest in de beeldende kunst. Birgit Verwer speelt dat spel. In haar tentoonstelling “Buy tickets here – Do it now!” in Livingstone gallery in Den Haag.

laat zij de kijker uitnodigen door een vos voor een “Great Li(f)e”, door twee kraaien voor een “Waste of Time” en voor een “Happy Ending” door een wild zwijn. Deze dieren zitten achter een balie, steeds als middelpunt van een allegorisch geheel. Alle drie de allegorieën ‘lezen’ gemakkelijk, zijn gemakkelijk herkenbaar. Verbanden worden makkelijk gelegd maar er worden ook makkelijk vragen opgeroepen. Waarbij de hoofdvraag zou kunnen zijn wat deze fabeldieren nu precies in de aanbieding hebben. Of hebben ze niets anders te bieden dan hun eigen fabelreputatie?
De fabeldieren hebben een soort oeroude herkenbaarheid voor de Europese kijker (dat mag ik althans hopen). Vossen, kraaien en zwijnen hebben altijd al in onze verbeelding rondgezworven. Ook het meubilair waarin zij gehuisvest zijn heeft een soort aanzien dat vertrouwd is omdat het sinds de 19de eeuw niet meer veranderd lijkt. En het zijn juist de ornamenten aan het meubilair die in “Great Li(f)e” en “Waste of Time” letterlijk meer reliëf geven aan de allegorie. Maar er zijn ook ‘modernere’ zaken op de toonbanken te zien als microfoons, knoppen en betaalautomaten. Het vreemde is dat deze zaken totaal niet anachronistisch aandoen, ze lijken zelfs ook vertrouwd ouderwets in het geheel. Ze lijken daardoor zelfs een soort tijdloosheid na te streven, alsof ze altijd al bij deze fabels hoorden.
Dat zegt ook iets over hoe deze zaken zijn opgebouwd door Verwer. Het opbouwen zal ongetwijfeld gepaard zijn gegaan met een hoop geboor, gehamer en gerommel. Maar als voorstelling zien zij er wat mij betreft schilderkunstig uit. Natuurlijk, het gaat niet om schilderijen. Maar de werken zijn met een fijn gevoel voor materiaal en stof opgebouwd. Zoals een schilder met verschillende soorten kwasten en penselen en verschillende verfstreken schildert, verft, borstelt, gladstrijkt en zo een werk opbouwt.
Neem het flodderige roodbruin van de opgezette vos boven de glimmende toonbank met het zakelijke knoppenpaneel in “Great Li(f)e” en de houten neogotische versieringen op de panelen van het kastje met daartussenin schemerend het plastic groen van de bierkratten. Ook het hele bovenwerk van die installatie heeft die afwisseling en die tegenstellingen als in een schilderij waarin de schilder de kleur en penseelvoering varieert en zo de zaak componeert. Of neem “Waste of Time” met de naargeestige wittige leegte met bladderende witte spijlen, glasscherven, het kil schijnende peertje en daarin de slordig zwart glanzende kraaien in wat overigens een bourgondisch geornamenteerd houten buffetkastje lijkt.
Dat alles gezegd hebbende, is een werk als “Untitled (Jacob’s ladder)” mij misschien toch liever. Het heeft de sculpturale kwaliteit dat het van alle kanten een bijzonder werk is, dat het compact is en dat het een individueel karakter heeft. Zeker, met zijn onschuldige kinderwagen en zijn leger van poppetjes met geweertjes heeft het werk ongetwijfeld een wat cynische ondertoon, maar dat doet niets af aan de kracht van het beeld zelf. De kinderwagen is nog van het ouderwetse type, met meanderende lijnen en een sierlijk kuipje waarin een baby zich als een prinsje rond kon laten rijden. Het ronde, meanderende en sierlijke staat in scherp contrast met de ‘bovenbouw’, de zakelijke, harde houten trap die omhoog leidt naar, tja, waar naartoe? Niettemin werkt het ding als een wonderlijke sculptuur met een prachtige innerlijke spanning die niet alleen door het gegeven (gewapende speelgoedpoppetjes op een kinderwagen) wordt veroorzaakt, maar ook door de opbouw van het ding zelf.

Een zelfde levend karakter met innerlijke spanningen en tegenstrijdigheden heeft “One out of Ten”.  Het kinderdriewielertje in dit werk is weer een oud model, als een archetype van alle kinderdriewielertjes. Dwars door het driewielertje loopt abrupt een metalen stang omhoog met een konijnenkop. Het hele ding heeft een karakter dat zich met alle kracht manifesteert door een grote megafoon. Het is zowel rank als lomp en onbeholpen, nog eens benadrukt door het lege stuurtje van het driewielertje. Verhoudingen maken dit werk.
En over verhoudingen gesproken, achter in de galerie  op scheenhoogte hangt nog een onopvallende grap. Niet meer dan een splinter van de tentoonstelling: een ouderwets schemerlampje dat een schaduw werpt in plaats van licht. Het zit dicht bij het stopcontact onder aan de muur, maar het heeft er niets aan want het heeft geen stekker.

Op een één of andere manier misschien toch een geruststellende afsluiting van een tentoonstelling die begint met een uitnodiging ten dansbij een driekeuzemenu.


Bertus Pieters



Den Haag Centraal

Den Haag Centraal
Egbert van Faassen
Friday 9 September 2011
Jaargang 5 - 226


Birgit Verwer media

Birgit Verwer tekst DHCS

Catalog 'BIRGIT VERWER, BUY TICKETS HERE - DO IT NOW!'

Catalog
’BIRGIT VERWER, BUY TICKETS HERE - DO IT NOW!’
Presentation catalog: Sunday 4 September 2011 at 16:00 hrs.


Publisher : Livingstone editions, The Hague & Sebastian Brandl, Cologne, Germany | 2011
Text: Philip Peters, Bertus Pieters, Harald Uhr
Printing: Thoben Offset Nijmegen, Malden
Edition: 750
32 pages, full-colour
27 x 21 cm
Price:
15,-
ISBN/ EAN 978-90-75884-25-8
* Online bookshop:
Van Stockum boekverkopers

Catalog available @
*
Livingstone gallery, The Hague
*
Sebastian Brandl, Cologne, Germany

* Bookstore Van Stockum
Herengracht 60
2511 EJ The Hague
Tel: 070-3028110
Fax: 070-3028111
herengracht@vanstockum.nl
Opening hours:
Monday- Friday: 9.00 am - 6.00 pm
Thursday: late night shopping open till 8.00 pm
Saturday: 10.00 am - 5.00 pm


Birgit Verwer catalogue frontcoverBirgit Verwer catalogue backcover
Front / back cover catalog

FD

Article FD Persoonlijk
Art Amsterdam | Tikje provocerend


FD

Het Financieele Dagblad | FD Persoonlijk | Saturday 26 May 2011




Metropolis M

MetropolisM


Text http://www.metropolism.com/reviews/art-amsterdam-2011/


MetrpolisM NHB



BUY TICKETS HERE - DO IT NOW! | Livingstone gallery | The Hague

Solo exhibition from 4 September until 30 October 2011
Birgit Verwer Livingstone

Opening Sunday 4 September 2011 at 16:00 h
Birgit Verwer opening LS


Birgit Verwer
| BUY TICKETS HERE - DO IT NOW! | installations | presentation catalog ’BIRGIT VERWER, BUY TICKETS HERE - DO IT NOW!’

Günther Förg | windows to abstraction | aquarels and paintings

project- room |
Hugo Tieleman and Jan Wattjes | paintings


Livingstone gallery
Anna Paulownastraat 70 A/B
2518 BH The Hague
The Netherlands
T +31(0)70.3609428
F +31(0)70.3625877
livingstone@livingstonegallery.nl
www.livingstonegallery.nl

Open from Wednesday - Saturday from 12.00 - 17.00 hours,
the last Sunday of each month and by appointment




Art Amsterdam | Winner solo project space 'No Holds Barred'


Winner solo project space ’No Holds Barred’ @ Art Amsterdam 2011
GREAT LI(F)E or WASTE OF TIME?!

Birgit Verwer solo Art Amsterdam

Birgit Verwer Art Amsterdam 2011
Art Amsterdam | RAI
11 - 15 May 2011

GREAT LI(F)E OR WASTE OF TIME? | Livingstone gallery | NO HOLDS BARRED - solo show | booth 208
Livingstone 20 years | Livingstone gallery | group show | booth 036
Bob Smit gallery | group show | booth 007
We Like Art! | Bob Smit gallery | group show | entrance - ground floor

ArtAmsterdamNoHoldsBarred
* ’Palpitation’ (detail) | 2011 | installation | 200 x 107 x 78 cm | photo: Gerhard Zervaas

website Art Amsterdam 2011




PULSE Contemporary Art Fair New York | USA


PULSE New York 3 - 6 March 2011 PULSEwebsite2011

PULSE-2011
What are you waiting for @ PULSE New York 2011




Thanks to Stroom, The Hague

Rock, Paper, Scissors | Livingstone Gallery | The Hague


Invitation group show Rock, Paper, Scissors
Livingstone Gallery, The Hague




NL70 nr 18 jaargang 5 NL agenda Den Haag 1 September - 14 September 2010