2013

Ah, wat lief! | Concordia | Enschede

Ah, wat lief!
Children’s exhibition
14 December 2013 - 18 March 2014 @ Concordia Enschede
http://www.concordia.nl/detail/4028/ah-wat-lief

Works by: Annerose, Peter Bastiaanssen, Merijn Bolink, Anne van Eck, Wim van Egmond, Stefan Gross, Eva Krause, Conny Kuilboer, Marjan Laaper, Christien Meindertsma, Rachel Nieborg, Onno Poiesz, Roos & Chris, Marie Cecile Thijs en Birgit Verwer
Concordia | Langestraat 56 | 7511 HC | Enschede

Birgit Verwer ConcordiaBirgit Verwer ConcordiaEnschede
Birgit Verwer Concordia Enschede
131214 Ah wat lief - persbericht november


Villa La Repubblica | Over de waarheid. Birgit Verwer: Blessed beyond measure


Over de waarheid.
Birgit Verwer: Blessed beyond measure bij Livingstone Gallery, Den Haag


Birgit VERWER Bertus Pieters

“Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen, opdat Ik der waarheid getuigenis geven zou. Een iegelijk, die uit de waarheid is, hoort Mijn stem.” Pilatus zeide tot Hem: “Wat is waarheid?
Johannes 18:37-38

In de huidige tentoonstelling ’Blessed beyond measure’ bij Livingstone gallery in Den Haag toont Birgit Verwer zowel een bouwwerk als meerdere objecten die met hoop, aspiraties en angsten te maken hebben. Meest prominent aanwezig en pièce de résistance is een privékapel. Die kapel is wat minder zwaar dan de gebruikelijke, er zijn namelijk geen bouwstenen maar herenonderbroeken voor de muurvlakken gebruikt. Binnen kom je geen Christus aan het kruis of moeder Maria met kind tegen, maar een bidstoel en een spiegel. De bezoeker kan dus niet bidden tot enige geïnstitutionaliseerde heiligheid, maar alleen tot het eigen evenbeeld. God schiep volgens de overlevering de mens naar zijn evenbeeld, dus, soit, daar moet iets voor te zeggen zijn. Niettemin is het kijken in een spiegel op een plek die gereserveerd lijkt voor iets heiligs, een confronterende aangelegenheid. Ëén troost is er: wat je ziet, is een spiegelbeeld van jezelf; je kunt het zien als de waarheid, maar het is dus minstens de gespiegelde waarheid.

Daar kun je je des te meer bewust van raken wanneer je in de spiegel op de rugleuning van de bidstoel leest: BLESSED BEYOND MEASURE. Kijk je onder je op de rugleuning van de echte stoel dan zie je dezelfde spreuk in spiegelbeeld staan. Op die manier wordt het spiegelbeeld dan wellicht toch meer waarheid dan de realiteit vlak onder je neus. Aan weerszijden van de spiegel schijnt elektrisch licht, om de heiligheid van het aangezicht te benadrukken of om het eigen spiegelbeeld als koopwaar aan te prijzen.

Verder is de hele kapel, zoals gezegd, omhangen met herenonderbroeken en dat maakt het geheel nog ongemakkelijker, immers, welke bescherming biedt de herenonderbroek? En wat moet je met al die gulpen om je heen? Na de mens geschapen te hebben naar zijn eigen gelijkenis, zou God, volgens de eerder genoemde overlevering, de vrouw uit een rib van de man geschapen hebben. Dat lijkt een gelegenheidspassage, want er zijn ook andere overleveringen. In ieder geval is het een waarheid die de westerse mens na vele eeuwen tot op de dag van vandaag achtervolgt. Het kan dus uitmaken of je als man of als vrouw de kapel binnentreedt. Maar in beide gevallen is één ding duidelijk: de bescherming die de onderbroeken bieden is dubieus, ze zijn in alle opzichten slap en leeg. Hun uitgezakte mannelijkheid is bovendien nogal navrant. Je bent er door omgeven wanneer je om je heen kijkt en ook wanneer je in de spiegel kijkt en een omgeving van zoveel uitgezakte mannelijkheid maakt het eigen beeld in de spiegel, omgeven door de adverterende verlichting, tot een onzeker avontuur. Van het drietal hoop, aspiratie en angst blijft misschien toch vooral de laatste over, zij het met humor gebracht.
Blessed beyond measure, je moet het maar geloven.

Geloven en waarheid in combinatie met hoop, aspiratie en angst, dat zijn rode draden in het werk van Verwer. Om die aspecten beeldend te maken, gebruikt ze de katholieke kerk, het eeuwenoude machtsinstituut en de beloftes van de markt. Waarheid is door de kerk als realiteit gepresenteerd. Waarheid is er, om in geloofd te worden, want waarheid wordt door mensen gemaakt. Waarheid is er om de realiteit naar onze ambities te manipuleren. Waarheid is er om de realiteit te vervangen. De beeldende kunst is natuurlijk ook juist de kunstvorm om de realiteit met waarheid te manipuleren. Menig kunstenaar houdt zich ermee bezig en Verwer doet dat hier in het bijzonder. Ze doet dat in principe recht in het gezicht. Haar assemblages hebben een humoristische uitstraling die direct uitnodigt en je de indruk geven zich meteen in hun betekenis aan je te openbaren.

Zo pakt ze in deze tentoonstelling flink uit met spiegels. Naast de spiegel in de kapel zijn dat vooral spiegels in openstaande koffers, kistjes en kastjes. Ze bevatten bovendien allemaal een spreuk die alleen goed te lezen is in de spiegels, als in
Blessed beyond measure.

Ze hebben het karakter van reisaltaren, draagbare altaren die derhalve op reis meegenomen kunnen worden, zodat momenten van geloof, waarheid, hoop, aspiratie en angst ver van huis maar toch vertrouwd beleefd en beleden kunnen worden. Reisaltaren kunnen alle mogelijke vormen en maten hebben. De chicste exemplaren werden gemaakt met hout- of ivoorsnijwerk of belegd met bladgoud en je kunt je afvragen of die nu echt mee op reis werden genomen.

Maar bij Verwer hoeft er geen goud of ivoor meer aan te pas te komen. We leven in tijden van recycling, zaken hebben al een betekenis bij gebruik. Koffers, kisten en kasten zijn er om opengemaakt te worden en wie weet, kom je er een geheim tegen dat het waard is te weten. Je kunt het deksel natuurlijk openen en alleen in de spiegel kijken om te zien welke tekst er te lezen is, maar kijk je verder dan word je wederom met jezelf geconfronteerd in spiegelbeeld. Op die manier worden de teksten met hun verschillende entourages persoonlijk tot je gericht.

Het idee is uiterst eenvoudig dus er zijn veel variaties mogelijk. Dat maakt dat je als kunstenaar kritisch moet zijn in welke combinaties je maakt om jezelf en je kijkers niet te overvoeren. Er moet een balans zijn tussen tekst, letters en object. Met een simpele grap kom je als kunstenaar niet weg. Daarnaast maken de teksten de werken erg talig.

Wat dat betreft is
This is only an impression of a misleading reality een sleutelwerk. In een dergelijke tekst komen waarheid en realiteit bij elkaar en worden door elkaar gehaald. En zulks in een formeel lettertype in een kleine reiskoffer.

In andere werken in de serie vallen de zaken gevoelsmatig, qua tekst, kleur en lettertype prachtig op hun plaats en geven samen een nieuw karakter aan het object, zoals in
Today is your lucky day. In feite kan een dergelijk immer jeugdig, rood reiskoffertje met decente ruitjesbekleding niets anders bevatten dan een dergelijke vrolijke maar vergankelijke uitspraak.

En een eerstehulpkistje dat zijn inhoud prijsgeeft, pront op een statig sierlijke, houten console kan niets anders bieden dan
It’s all in your head. Verwer toont zich in deze betrekkelijk eenvoudige werken op haar best.

Naast deze spiegelzaken laat zij nog een klein aantal andere werken zien die de thematiek completeren. Zaken die stuk voor stuk met de waarheid van doen hebben. Maar, wat is waarheid?

Bertus Pieters


Blikvangen | Blessed beyond measure

Birgit Verwer Blikvangen

BLESSED BEYOND MEASURE | Livingstone gallery | The Hague

Solo exhibition BLESSED BEYOND MEASURE from 3 November until 21 December 2013 @Livingstone gallery, The Hague
Opening Sunday 3 November 2013 at 16:00 h


Birgit Verwer BLESSED BEYOND MEASURE




Art The Hague | Livingstone gallery | The Hague

news_logo_art_the_hague_web


Wednesday 2 October - Sunday 6 October 2013
Art The Hague

Livingstone gallery will present works by Birgit Verwer, Hugo Tieleman, Simon Schrikker, Jan Wattjes, Kevin Berlin and Jan Dibbets

Opening Hours:
Wednesday 2 October 17.00 - 22.00 (Opening)
Thursday 3 October 15.00 - 22.00
Friday 4 October 15.00 - 22.00
Saturday 5 October 11.00 - 20.00
Sunday 6 October 11.00 - 18.00
www.artthehague.nl

Art The Hague
Fokker Terminal
Binckhorstlaan 249
2516 BB The Hague

Villa d'Arte magazine

Villa d’ Arte magazine September 2013

villa d'arte Birgit Verwer_2013

villa d'arte Verwer 2013

Jesus Christ Superstar | Rotterdam

JCS Birgit Verwer

JCS Birgit_Verwer


KunstRAI | Amsterdam

KunstRAI Amsterdam
Livingstone gallery (booth 33) | group show
Bob Smit gallery (booth 2) | group show

KunstRAI Birgit Verwer

FACE THE FACE | Livingstone gallery | The Hague

FACE THE FACE
Group exhibition Livingstone gallery, The Hague

Opening Sunday 3 March 2013 @ 16:00 h

Birgit Verwer Face

Villa Zebra | Rotterdam | workshops

Workshops @ Villa Zebra Rotterdam
Tuesday 26 & Thursday 28 February 2013

Birgit Verwer workshop

Blikvangen | altaren


Birgit Verwer Blikvangen

Je hebt van die dagen, dan kom je een kunstenaar ineens overal tegen. Zo struikel ik deze  week dagelijks over de naam Birgit Verwer. Eerst tijdens RAW Art Fair als ambassadeur van Zomerexpo 2013/ Ja Natuurlijk waar zij een afval-altaar maakte. Ik zie ook dat ze werkt met Bob Smit Gallery en Livingstone Gallery. En vervolgens kom ik haar tegen bij Villa Zebra bij de tentoonstelling Ah wat Lief!
Interessant werk. Het verwondert en prikkelt. Terugkerende symbolen en thema’s als Christus, altaren, vossen, vlaggen zijn verwerkt in kunstwerken gemaakt van gebruikte materialen. Het wekt mijn interesse.
Verwer groeide op in een katholiek gezin en was als kind gefascineerd door Hollands beroemdste quizmaster, Willem Ruis. De rondrennende Ruis en de maniakale zucht van de deelnemers om te winnen, symboliseren onze hectische consumptiemaatschappij. Het leven als een spel waar in hoog tempo voorbij wordt gegaan aan de dingen die er écht toe doen. Als alle stokjes gevangen zijn, alle kluisjes geopend, alle vragen goed beantwoord, wat heb je dan gewonnen? Héb je eigenlijk echt iets gewonnen? Want al die moeite die we doen om te winnen in dit leven, die onuitputtelijke drang en behoefte aan meer en beter, laat die ene, prangendste vraag onbeantwoord, een vraag die we misschien liever niet stellen en weg-consumeren: komt na dit leven de échte hoofdprijs?

RAW Art Fair | ZomerExpo & Ja Natuurlijk @Gemeentemuseum | Rotterdam

Booth 38 of RAW Art Fair Rotterdam:
Exhibitions ZomerExpo & Ja Natuurlijk @Gemeentemuseum The Hague
Constructing altar AGAINT ALL ODDS (2013) during RAW art fair from wednesday 6 - saturday 9 February from 19:00 - 21:00 h
Latest updates on twitter during RAW Art Fair: @birgitverwer

Verwer Zomerexpo Ja Natuurlijk
Persbericht 31 januari 2013 Den Haag
Afval wordt kunst voor het Gemeentemuseum Den Haag

De ZomerExpo en Ja Natuurlijk samen op de RAW Art Fair 2013


Van 8 t/m 12 februari staan De ZomerExpo en kunstmanifestatie
Ja Natuurlijk samen op de RAW Art Fair in Rotterdam. Bezoekers van deze beurs kunnen in de ZomerExpo/Ja Natuurlijk stand Afvalhelden maken. Dit zijn talismannen gemaakt van afval zoals plastic flessen, banden, kapotte apparaten, touw en ander kleurrijke materialen. Deze Afvalhelden vormen deze zomer een drijvend kunstwerk op de vijver van het Gemeentemuseum Den Haag.
Het drijvende kunstwerk van Afvalhelden (Articles of Faith) is een idee van het Filippijnse kunstenaarsduo Alfredo en Isabel Aquilizan. Zij raakten geïnspireerd door traditionele religies die fetisjen maken om de oerwouden tegen het kappen van bomen te beschermen. Het kunstwerk wordt op 15 maart gedoopt tijdens de feestelijke opening van de kunstmanifestatie Ja Natuurlijk die tot 19 augustus te zien is in en rond het GEM en Gemeentemuseum Den Haag.

Offertafel


Afvalhelden krijgt tijdens RAW Art Fair een eerste podium: beeldend kunstenaar Birgit Verwer bouwt een groeiend altaar. Iedere avond voegt zij nieuwe afvalhelden toe aan een offertafel om de natuur te vieren. Bezoekers wordt gevraagd hun (net niet helemaal) verwelkte bloemen en planten mee te nemen naar de fair en ze af te geven in de stand. Ook deze bloemen en planten worden verwerkt in de installatie als eerbetoon aan de relatie tussen mens en natuur, gebaseerd op respect en wederkerigheid.


Over RAW Art Fair

De RAW Art Fair vindt plaats van 6 tot en met 10 februari, gelijktijdig met Art Rotterdam en Object Rotterdam. RAW biedt jonge galeries, kunstconsultants en kunstenaars een platform van 10.000 vierkante meters. Locatie: Pakhuis Santos, Brede Hilledijk 94.

Over Ja Natuurlijk


De kunstmanifestatie
Ja Natuurlijk vindt van 15 maart t/m 18 augustus plaats in en rond het GEM / Gemeentemuseum Den Haag. Er is werk van ruim 80 internationale kunstenaars te zien, onder wie Francis Alÿs, Jimmie Durham, Olafur Eliasson, Peter Fend, Fischli & Weiss, Natalie Jeremijenko, Marjetica Potrc, Zeger Reyers, Tinkebell, Superflex en Ai Weiwei.

In
Ja Natuurlijk is de mens niet langerhet centrum van de wereld. De kunstenaars in Ja Natuurlijk bieden verrassende, nieuwe inzichten en nemen bezoekers mee op reis door natuur en cultuur. Zo wordt afval kunst, lijken lampen te leven en kun je planten ook naar de crèche brengen. Want, wat is natuurlijk en wie of wat bepaalt dat?

Noot voor redactie:

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Martine Willekens, m.willekens@ja-‐natuurlijk.com, +31(0)653600431
www.zomerexpo.nl / www.ja-‐natuurlijk.com
De perspreview van Ja Natuurlijk in aanwezigheid van Carolyn Christov Bakargiev, directeur van de laatste Documenta, vindt plaats op donderdag 14 maart vanaf 14:00. Indien hierbij aanwezig wilt zijn kunt u zich daarvoor aanmelden via pr@ja-‐natuurlijk.com

Gemeentemuseum The Hague
gem The Hague
ZomerExpo
Ja Natuurlijk

RAW Art Fair | Livingstone gallery | Bob Smit gallery | Rotterdam

RAW Art Fair | Rotterdam | 6 - 10 February 2013
SANTOS warehouse | Brede Hilledijk 95 | | 3072 KD | Rotterdam
Booth 56 | Bob Smit gallery | group show
Booth 28 | Livingstone gallery | group show
RAW 2013